"Kami bekerja daripada 7 pagi sampai 7 malam"

Semoga sumbangan anda dapat mengukir senyuman dan kegembiraan di malam dingin para wira tidak didendang negara.

Like dan Follow laman sosial kami untuk mengikuti perkembangan kami!

Perlukan Bantuan?

Klik jenis bantuan yang anda perlukan di bawah.

0
Aktiviti & Program
0
Penerima Manfaat

Aktiviti dan Hebahan Terkini

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
✨SEDEKAH JUMAAT✨

Ibnu Qayyum berkata tentang keutamaan hari Jumaat :

“ Sedekah pada hari Jumaat lebih utama berbanding daripada sedekah pada 6 hari lainnya, seumpama sedekah pada bulan Ramadan berbanding bulan-bulan lainnya ”

Sedekah Jumaat boleh disalurkan ke :

Link Sedekah Jumaat ⬇️
https://sumbangan.alazharcare.com.my

Atau Scan QR Pay pada poster yang tertera 📸

Anda sumbang, Al Azhar Care sampaikan ❤️
SOLAT JENAZAH
Belajar lah wahai lelaki..apakah kau x malu bila x pandai nak solat untuk ahli keluarga lebih2 lagi untuk mak atau ayah meninggal .. Itu sahaja lah penghormatan yg terakhir buat insan yg membesarkan dan menjaga kita.
Cara Ringkas Solat Jenazah :

1. Angkat Takbir "Allahuakbar" & Niat dalam hati :
++ Sahaja aku solat jenazah terhadap mayat ini, 4 takbir, fardhu kifayah kerana Allah Ta’ala.
++ Jadi makmum? tambah "sebagai makmum kerana Allah Taala"
++ Baca Alfatihah hingga akhir

2. Angkat Takbir Kedua "Allahuakbar"
++ Baca : Allahumma solli a'la Muhammad wa a'la ali Muhammad
++ Pendek pun takpa, paling elok selawat ibrahimiah macam dalam tahiyyat akhir

3. Angkat Takbir Ketiga "Allahuakabar"
++ Baca doa (pendek pun takpa, panjang lagi bagus) contoh dibawah ni :
++ Allahummargh firlahu warhamhu (untuk mayat lelaki)
++ Allahummargh firlaha warhamha (untuk mayat perempuan)
++ Untuk mayat kanak-kanak yang belum baligh, tidak dibacakan doa ini kerana mereka masih tidak dikira dosa pahala oleh malaikat, ada doa lain .

4. Angkat Takbir Ke Empat "Allahuakbar"
++ "Assalamualaikum warahmatullah " Beri Salam kanan n kiri
++ Selesai

Jika jadi makmum, ikutlah di belakang imam, berdiri rapat rapat. dan ikutlah jugalah rukun di atas. Cukup rukun makalah sah lah solat tersebut. Semoga ia jadi penghormatan terbaik buat jenazah ..

Ingat!!.. solat jenazah xde rukuk dan sujud mcm solat biasa tau!!

Kredit : Jue Mahmud
DOA SUPAYA TIDAK DIIKUT OLEH SYAITAN KETIKA BALIK MALAM

Apabila anda balik ke rumah di tengah malam selepas habis bertugas/kerja syif malam atau selepas menziarahi saudara yang sakit di hospital.

Ataupun balik dari kubur selepas pengebumian ahli keluarga. Sebelum masuk ke dalam rumah elok dibaca doa ini supaya syaitan dan jin tidak akan mengikut anda masuk sekali kedalam rumah anda.

=Jika anda ada anak kecil mungkin akan terkena sampuk dan dirasuk makhluk halus ini.

=Jika kaki anda kotor, basuh dahulu. Kemudian bacalah 3 Qul dan diikuti dengan doa ini

Iaitu doa melepaskan diri dari diikut oleh jin,syaitan yang dilaknat. Jika tidak dibaca, ia akan sentiasa berdamping dengan anda kemana sahaja anda pergi kecuali anda berada dalam masjid atau ketika hendak solat.

"In kullu nafsin lamma AAlayha hafith"

Maksudnya:
Tiada sesuatu diri juapun melainkan ada malaikat yang menjaga (keadaannya serta menyimpan catatan mengenai segala bawaannya).
Load more

Sumbangan anda amat bermakna

Klik pada gambar untuk menyertai kempen yang tertera.